KEFALONIA (13.-20. august 2001)

Forfatter: Jakob

Rejsedeltagere: Jakob & Jane

Jane og jeg havde bestemt os for at tage på vores første charterrejse nogensinde i august måned 2001. Da det var vores første rejse vidste vi ikke rigtigt hvad man skulle forvente af en charterrejse og hvad vi ville se. Men når man er af sted for første gang vil man ikke ofre for mange penge.

Vi gennemlæste alle rejsekataloger og fandt en billig rejse til en lille ø i det græske ioniske øhav, Kefalonia. Øen ligger som naboø til Zakynthos. Vi bestilte en uges ferie gennem Apollo Rejser.

Jeg tog en løbetur fredag inden vi skulle rejse mandag morgen. Det skulle jeg aldrig have gjort. Fredag aften blev jeg syg med 40 i feber. Vi var begge ulykkelige for så troede vi ferien var aflyst. Vi gav det indtil lørdag aften inden vi tog til vagtlægen. Vi vidste ikke om man måtte flyve når man havde som jeg havde det. Lægen gav grønt lys. På trods af jeg ikke var helt på toppen tog vi af sted en mandag morgen fra Billund Lufthavn. Da Kefalonia ikke er et ret stort feriemål skulle vi mellemlande i Kastrup og skifte fly. Efter mellemlanding i Kastrup og min første flyvetur nogensinde gik turen sydover til vores ferieø.

Kefalonia er ikke særlig stor. Øen er ca. 50 km lang og ca. 30 km bred. Der er ikke noget vildt natteliv så øen er oplagt til en afslappende ferie. Vi boede på Hotel Ammes.

Vi ankom op ad dagen mandag. Første gang man går ud af et fly når man kommer fra lunkne Danmark til et varmt sted får man et chok. Det var virkelig som at få en hammer i hovedet. Så varmt var der ved ankomsten. Vi kørte til hotellet i bus. Vores hotel lå ca. 10 min. i bus fra lufthavnen, men kun ca. 500 meter i luftlinie. I rejsekataloget var vi blevet gjort opmærksom på at generende lufttrafik kunne forekomme. Det gjorde det så sandelig også. Når vi lå i poolen var det som om vi kunne røre flyene, så tæt var de på. Det vil sige noget larm i løbet af dagen måtte vi vænne os til.

Hotellet var perfekt til vores første charterrejse. Hotellet bestod af en hovedbygning med restaurant og reception. Desuden var der et minimarked på hotellets område hvor man kunne købe alt man havde behov for. Det var et lille lejlighedshotel med ca. 30 værelser. Værelserne var 1-rumslejligheder med altan. Vi boede ca. 10 km fra hovedbyen Argostoli. Den samme dag vi kom derned lejede vi en scooter for resten af ferien. Den gav os noget frihed til at udforske øen. Desuden kunne vi slippe væk fra flyene. 500 meter fra vores hotel lå den nærmeste strand, Ammes Beach. Den bedste strand, Ai Helis Beach, kunne vi komme til på scooter på 5 minutter. Den var et indhug i klipperne. Der var mange mennesker på stranden men ikke så man følte det overbefolket. Stranden var lavvandet at man skulle gå langt ud før man ikke kunne bunde.

Halvvejs mellem vores hotel og hovedbyen Argostoli lå byen Lassi. I Lassi finder man mange restauranter og en lækker strand. Stranden bliver hurtigt overbefolket i højsæsonen. En aftentur til Lassi er bestemt et besøg værd da restauranternes neonlys er et smukt syn.

En af dagene tog vi med på en udflugt arrangeret af Apollo. Turen gik til naboøen Zakynthos. Vi sejlede med færge til Zakynthos. Sejlturen varede ca. 2 timer. Vejret var klart og der var ingen vind. Sejlturen gik uden problemer. Da vi ankom til Zakynthos skulle vi ud for at se Smuglers Bay. Smuglers Bay er det mest fotograferede sted på Zakynthos. For at komme dertil skulle vi ud på endnu en sejltur. Efter ca. 45 minutter sejltur med udsigt til skønne klippeformationer og kanon havudsigt sejlede vi ind i den lille bugt, Smuglers Bay. Vandet bliver så hurtigt dybt at båden kunne ligge sig helt ind til strandkanten. I bunden af Smuglers Bay ligger et gammelt skibsvrag. Vandet var turkisblåt og simpelthen himmelsk af bade i. Lige hvad man trængte til efter en varm sejlads.

Efter en dejlig dukkert gik turen tilbage til havnen på Zakynthos hvor en bus ventede på os. Inden vi nåede til havnen skulle vi sejle ind i Blåvandsgrotterne. Her er vandet blåt. Det skyldes at solens stråler reflekteres i sandbunden og giver et blåligt skær. Så gik turen til Kalamaki Beach for at se stranden hvor nogle havskildpadder, Carette Carette, (græsk for havskildpadder, red.) lægger deres æg. På grund af at havskildpadderne er en enorm turistmagnet kommer der færre og færre havskildpadder og lægger æg på standen. Standen på Kalamaki Beach er virkelig dejlig. Vi lejede en vandcykel for at komme lidt ud på dybt vand. Og måske være heldige og se en havskildpadde. Man er jo ikke bedre end andre. Man vil jo også gerne se dyrene. Desværre fik vi ikke nogle at se, men at plumpe i vandet fra en vandcykel unde at tænke over om vandet er koldt er en fed oplevelse. Efter spisning på Kalamaki Beach gik turen op i bjergene for at besøge en lille landsby. Byen er kendt for at lave smukke vævede tæpper og for at lave god honning. Da vi ankom til byen blev der lige pludselig stor aktivitet. Alle skulle prøvesmage deres honning. Selvom man sagde at man havde smagt på det i naboens forretning blev det nærmest proppet i munden på dig selvom man havde sagt nej tak. Det var første gang jeg mødte sådanne sælgere. Turen gik heldigvis hurtigt videre til en kort bustur rundt på øen. Derefter gik turen til færgen og hjem på hotellet igen.

Hovedbyen Argostoli har et lille strøg med butikker. Størstedelen sælger souvenirs. Ellers er den ikke så spændende. Det bedste var at køre rundt på scooteren og udforske øen. Vi vil anbefale at leje en bil hvis man selv vil køre nordpå til den gamle fiskerby, Fiskardo. Turen derop går over mange små bakker og er krævende for en scooter. Vi nåede ikke derop. Hvis man ikke selv har mod på at køre til Fiskardo kan man tage med rejsebureauets arrangerede tur til byen. Vi nåede heller ikke til Lake Melissani, som er en undervandssø, der eftersigende skulle være et flot syn.

Efter en meget god uge gik turen hjem til Danmark igen. Vi fløj direkte til Billund fra Kefalonia. Efter vore oplevelser på vores første charterrejse var vi ikke blevet skræmte eller mættet på oplevelser. Allerede på hjemrejsen var vi ved at planlægge hvor turen skulle gå hen næste år og på hvilket tidspunkt.

Find mere information omkring Kefalonia på http://www.justkefalonia.co.uk/

Copyright ® 2001 harregaard.com Nyheder       Rejser       Løb       Projekter       Om Os       Links