ROM & Lake Bracciano (august 2003)

Forfatter: Jakob

Rejsedeltagere: Jakob & Jane, Jannie & Tommy

INDEN AFREJSE

Efter et par rejser hvor alt var arrangeret på forhånd havde vi fået lyst til selv at arrangere hele turen. Både for at se om man selv kunne gøre det billigere og for at udfordre sig selv og se om man kunne klare det uden problemer. Vi arrangerede turen sammen med et hold venner. Vi blev enige om at tage en kombineret storby- og badeferie til Italien og Rom. Planlægningen begyndte sidst i marts måned 2003. Vi kontaktede campingpladser omkring Rom og bestilte flybilletter. Vi besluttede at rejse med Sterling fra Kastrup til Ciampino lufthavnen i Rom. Vi bookede 4 dage på hotel i Rom centrum og 4 dage på campingplads udenfor Rom.

AFGANG HOLSTEBRO - ANKOMST ROM

Vi startede på banegården i Holstebro kl. 9.00 onsdag 13/8 2003. Vi tog direkte med IC3 tog til Kastrup. Togturen derover varede ca. 4 timer men vi fordrev ventetiden med kortspil og snak om hvad vi forventede at opleve på turen. Vi skulle flyve fra Kastrup kl. 17.00 onsdag eftermiddag. Vi ankom til Rom hen af kl. 20.00 onsdag aften. Der gik noget tid med at få bagagen. Vi havde booket bustransport fra lufthavnen til hovedbanegården i Rom. Derfra havde vi ca. 500 meter til vores hotel. Efter busturen og afhentning af nøgler i receptionen var vi klar til at gå i seng trætte efter en lang dag kl. 23.00. Vi skulle jo være klar til næste dags strabadser.

DAGENE I ROM

Vi stod op kl. 7.30 torsdag morgen. Under morgenmaden planlagde vi hvad vi ville se i løbet af dagen. Vi havde blot ikke taget højde for temperaturen i Rom på denne årstid. Solen skinnede fra en skyfri himmel og der var ingen vind. Det vil sige en temperatur på omkring 30 grader i skyggen.

COLOSEUM

Vi gik ned til Termini (hovedbanegården i Rom, red.) og tog undergrundsbanen til Coloseum. Det er virkeligt et mægtigt bygningsværk. Når man går rundt derinde er det ligesom at være tilbage i tiden. Det var virkelig en stor oplevelse. Efter at have gennemtravet Coloseum gik vi til Forum Romanum, som ligger lige ved siden af Coloseum. Det var meget varmt og der var mange mennesker. Det blev en kort visit. Man bliver alligevel hurtig træt af at se på ruiner i den hede. Vi fandt en restaurant hvor vi kunne hvile vores ben og få tanket vand og øvrige depoter op til resten af dagen.

PETERS KIRKEN

Efter vores middagsmad tog vi ind til Peters Kirken. Det var simpelthen en stor oplevelse. Man må ikke gå med bare ben og skuldre inde i kirken. Derfor skulle vi, selv om der var 30 grader, have lange bukser på. Det var meget varmt. Da vi kom ind i kirken glemte vi helt hvor varmt det var simpelthen et smukt syn. Paven var der uheldigvis ikke den dag.

Efter at have set kirken ville vi op i kuplen. Hvis jeg havde vidst hvordan turen derop ville være var jeg måske blevet nede. Men efter ville jeg ikke have været oplevelsen foruden. Turen derop kostede 5 Euro. Vi tog elevatoren den første etape op. Dernæst skulle vi gå på mange forskellige trapper. Almindelige trapper og vindeltrapper. Vindeltrappens trin var meget små og opgangen meget trang. Det var en prøvelse for mig, da jeg er en smule højdeskræk. Man kunne ikke bare vende om og gå ned igen. For at komme ned skulle man helt op og bruge en anden trappe for at komme ned. Da vi kom så langt op at vi kom op inde i kuplens runding begyndte trappen at hælde ind mod midten og man skulle gå skævt med overkroppen for at kunne være der. Men heldigvis slap trapperne op og vi nåede helt op i toppen af kuplen. Der var en fantastisk udsigt deroppefra. Men turen derop var hård og sveden piblede frem på panden. Det gjorde det heller ikke lettere at man skulle den samme vej ned igen.

DET OLYMPISKE STADION

Efter turen til toppen af Peters Kirken mente vi at vi lige havde tid til et stop på det Olympiske Stadion. Vi tog bussen derud. Vi blev nødt til at spørge omkring for vi vidste jo ikke lige hvilken bus vi skulle med. Men vi nåede derud. Dog var stadion ikke åbent, hvilket vi var meget kede af. Men vi fik set det Olympiske Stadion udefra. Tilbage til hotellet og få aftensmad og noget aftenhygge med kortspil.

DEN SPANSKE TRAPPE

Fredag var vi lidt mættede af torsdagens oplevelser. Den 15. august er helligdag i Italien. De fejre Jomfru Maria så vi bestemte at tage ind til den Spanske Trappe. Her brugte vi tiden på trappen i solskin til at spille kort og betragte alle de forskellige personer som besøger trappen. Vi nød virkelig at sidde der på trappen. Men vi blev jo sultne så vi begav os videre. Det blev til en gåtur rundt i bydelene omkring den Spanske Trappe og til et kig forbi Trevi fontænen, som er verdens mest populære springvand. Det kunne man også se på menneskemængden. Det var næsten ikke til at mase sig frem. Derefter gik vi rundt og hyggede os i byen. Vi gik til Villa Borghese, som er en stor park hvor mange mennesker samler sig. Resten af dagen brugte vi på afslapning som også hører sig til selvom man er på storbyferie og gerne vil opleve alle seværdighederne.

SEJLTUR PÅ TIBEREN

Vores sidste dag i Rom brugte vi på en sejltur på Tiberen. Tiberen er den flod, der løber gennem Rom. Her ser man virkelig mange forskellige miljøer rundt omkring i Rom samtidig med at man finder ud af at Tiberen ikke har så rent vand. Vi sejlede helt fra det Olympiske Stadion til Tiberøen som var slutningen af sejlturen. Fra Tiberøen gik vi en tur ned i forskellige parker og fandt en undergrundsstation og tog tilbage til Termini og hotellet. Vi brugte resten af dagen på tagterrassen på hotellet og ladede op til turen med tog til campingpladsen ved Lake Bracciano.

CAMPING

Vi stod tidligt op for at komme ud til Camping Azzurro i god tid. Vi skulle rejse med tog fra Termini til Bracciano hvor vi ville blive hentet at personalet på campingpladsen. Bracciano ligger ca. 50 km nord for Rom. Det var en oplevelse at køre i tog. Toget var airconditionafkølet og i 2 etager. Togturen varede ca. 1½ time. Efter vi ankom til Bracciano ringede jeg til campingpladsen, de kom og hentede os i en lille Peugeot 206. Den var for lille til 4 personer med bagage. Så han måtte køre 2 gange.

VORES CAMPING-HYTTE

Vores hytte var bare dejlig. Den lå dog længst væk fra søen. Hytten var indrettet med to soveværelser, en med dobbeltseng og en med køjeseng. Desuden var der toilet med brus og en køkkenniche og lille stue. Lige hvad vi havde brug for.

Lake Braccianos vand er krystal klart. Lige meget hvor dybt der er kan man se bunden. Det var virkelig dejligt at komme ud og blive afkølet i søens kølige vand. Vi havde ikke rigtigt noget mad den dag vi kom til campingpladsen så vi tog på restaurant på nabohotellet.

AFSLAPNING VED SØEN

Dagen efter besluttede vi os for at tage bussen ind til Bracciano by for at handle ind. Busturen kostede ca. 5 kroner. Vi handlede ind i et supermarked inde i byen. Da vi ikke vidste hvor bussen holdt for at komme tilbage til campingpladsen gik vi de ca. 3 km. tilbage til campingpladsen med tunge bæreposer. Tiden på campingpladsen fløj af sted. Vi nød det virkeligt at ligge ved stranden. Når det blev for varmt gik man bare ned i vandet for at blive kølet af. Det var simpelthen bare perfekt.

HJEMAD...

Efter de fire dage på campingpladsen var det blevet tid til igen at tage til Rom. Vi tog bussen fra campingpladsen til byen og toget fra Bracciano til Rom. Derefter ventede vi på bussen, som skulle køre os til lufthavnen. Vi ankom til lufthavnen i god tid til at få købt noget taxfree inden afrejsen. Vi fløj tilbage til Kastrup hvorefter vi tog toget tilbage til Holstebro. På hjemturen ønskede vi at vi allerede var hjemme. Vi havde trods alt været på farten i ca. 10 timer da vi satte os i toget i Kastrup.

Jeg kan virkelig anbefale turen til Rom blot man vælger et andet afrejsetidspunkt. Et besøg omkring april måned tror jeg ville være godt. Desuden vil et besøg på campingpladsen, Camping Azzurro, ved Lake Bracciano altid være en succes. Vi havde en perfekt tur til Italien og vi var heldige med at alt gik planmæssigt på trods af at vi selv havde arrangeret hele turen. Hvis man selv skulle få lyst til at arrangere en tur til Italien eller Rom kan www.camping.it anbefales hvis man søger campingpladser. Desuden bør man enten købe eller låne Politikkens, Turen går til Rom, inden man tager af sted.

Copyright ® 2003 harregaard.com Nyheder       Rejser       Løb       Projekter       Om Os       Links