PARIS

Rejsedeltagere, Jakob, Jane, Jannie og Tommy

Det var gået hen at blive tid til kortklubbens anden storbyferie. Vi startede planlægningen i januar måned da vi vidste at jo hurtigere vi fik bestilt flybilletter jo billigere ville det være.

Så den 31. januar bestilte vi vores flybilletter hos Sterling med afrejse fra Billund tirsdag den 17. oktober til Charles de Gaulle lufthavn i Paris og hjemrejse igen søndag den 22. oktober.

Herefter blev indsatsen gjort på at finde et forholdsvist billigt hotel/hostel.

Vi fandt et hostel på nettet. Perfect Hotel & Hostel i Montmartre bydelen i Paris valgte vi. Sådan som vi kunne se på billeder, kort mv. var vores valg ok.

Lige før vi skulle rejse mødtes vi en aften for at lægge et program for turen. Det lykkedes faktisk at blive enige om hvad vi gerne ville se.

Dagen oprandt hvor vi skulle rejse. Vi blev hentet at Jannie og Tommy kl. 8.00 tirsdag morgen. Vi skulle flyve kl. 12.20, men for at være i god tid og have en lille buffer for eventuelle uheld på vejen til Billund valgte vi at tage af sted på det tidspunkt.

Omkring kl. 10.00 ankom vi til Billund Lufthavn. Vi fik parkeret bilen og gik til tjek in. Vi gik direkte til og fik hurtigt tjekket vores kufferter ind.

Vi havde medbragt drikkevarer og middagsmad som vi ville spise inden vi skulle på flyet. Vi fik os lige en godmorgen bajer inden vi gik mod taxfree området.

Det var dagen hvor Manchester United og FCK skulle spille Champions League kamp på Old Trafford. Derfor var der mange i lufthavnen der skulle med Sterling til Manchester. Deres fly havde dog tekniske problemer hvorfor de måtte vente ca. 4 timer før de kom af sted omkring 14.00. Det var lidt sjovt da der var nogle kendte ansigter blandt dem. Nogle håndboldspillere fra Skjern, Jesper Jensen, Mikkel Aagaard samt træner Aron Kristiansson og Anders Dahl Nielsen. Desuden var Erik Veje Rasmussen og Bent Nyegaard også i lufthavnen.

Det var bare en forsmag på hvilke og hvor mange kendte mennesker vi skulle møde på vores tur til Paris.

Det endte så også med at vores fly var ca. 50 minutter forsinket, så vi kom først af sted kl. 13.15. Flyveturen gik fint. Det var helt godt vejr så der var ingen turbulens og vi havde god udsigt ud over landskabet fra flyvinduet.

Da vi landede i Charles de Gaulle lufthavnen i Paris skulle vi med en bus fra flyet ind til terminalen. Her fik vi vores bagage og gik mod toget vi skulle med ind mod Paris.

Der var godt fyldt op i toget mod Paris da mange af de passagerer, som var med vores fly også skulle med toget. Vi kørte direkte ind til hovedbanegården, Gare du Nord. Herfra gik vi til vores hotel som lå omkring 15 minutters gang fra banegården.

Vi ankom til hotellet og fik tjekket ind der også. Jannie og Tommy fik et værelse på 1. sal mens vi fik et på 4. sal. Vi skulle dog skifte værelse dagen efter til et værelse på 5. sal. Efter vi lige havde sundet os gik vi lige over til det lokale supermarked for at handle lidt drikkevarer og lidt snolder.

Klokken var gået hen og blevet 16.30, så vi begav os på opdagelse i området omkring hotellet. Vi gik op til Sacre Cour kirken som lå omkring 5 minutters gang fra hotellet. Da kirken ligger på en lille bakketop havde vi en kanon udsigt over dele af Paris. Herfra kunne vi også lige skimte toppen af Eiffeltårnet som vi skulle op i dagen efter.

Vi gik ind i kirken hvor der var messe. På vejen ind mødte vi endnu en kendt dansker, nemlig Niels Olsen, der er med i Schulstad reklamerne. Meget sjovt.

Fra kirken gik vi videre rundt i kvarteret og fandt en lille italiensk restaurant, nu var vi jo kommet til Frankrig, så hvorfor ikke lige spise på en italiensk restaurant. Det var faktisk noget godt mad vi fik. Vi sad ude på gaden og nød vores mad. Det var en smule køligt, men ellers meget hyggeligt at kunne sidde udenfor midt i oktober måned og spise aftensmad.

Efter aftensmaden fortsatte vi vores tur rundt i kvarteret og kom forbi Moulin Rouge hvor vi fik taget et par billeder udefra.

Turen gik herfra hjem til hotellet hvor vi lige havde energi til at få spillet et slag ”missekat” inden vi gik til køjs for at være friske og udhvilede til næste dags strabadser.

Onsdag den 18. oktober havde vi planlagt at bruge i Paris til at se de ting man absolut skal se når man er i Paris.

Dog startede vi på et kunstmuseum Musee d’Orsay som er en gammel banegård der er lavet om til et kunstmuseum med mange forskellige malerier og skulpturer. Her var bl.a. værker af Vincent Van Gogh, Monet, Manet og mange flere.

Fra museet gik vi videre til Concordepladsen hvor der er en 3000 år gammel obelisk fra Luxor i Egypten. Concordepladsen ligger i den ene ende af Champs Elysses der jo nok er mest kendt for opløbet i Tour de France.

Vi slentrede ad Champs Elysses til Triumfbuen. På vejen var vi lige inde forbi Disneyland butikken da Jane og jeg skulle ud i forlystelsesparken dagen efter. Desuden var vi inde i Virgin Megastore hvor alt hvad hjertet begærer inden for musik, film og bøger kan findes og købes.

Vi kom op til rundkørslen hvor Triumfbuen ligger i midten. Vi skulle under vejen for at komme derover, men havde lidt problemer med at finde derover men det lykkedes til sidst. Da vi kom derover var der en flot udsigt den ene retning mod Concordepladsen og den anden retning ud mod bydelen La Defence hvor den nye Triumfbue er bygget.

Vi besluttede os for at tage ud til den nye Triumfbue for at få tiden til at passe inden vi som det sidste punkt på programmet skulle ind til Eiffeltårnet. Vi ville gerne se udsigten fra Eiffeltårnet på det tidspunkt hvor det begyndte at blive mørkt, så vi havde lige lidt tid at gøre med. Derfor tog vi metroen ud til La Defence. Her fik vi middagsmad på McDonalds hvorefter vi gik op på pladsen foran den nye Triumfbue. Fra La Defence gik vi ned til den forrige metrostation for at se de store høje kontorbygninger i området og for at nyde vejret.

Herefter gik turen ind til Eiffeltårnet. Vi tog metroen til Troccadeo som er en metrostation der ligger på den modsatte side af Eiffeltårnet. Herfra havde vi en god udsigt til tårnet og parken bag og vi fik taget nogle gode billeder. Vi satte os lige og fik lige en sodavand inden vi gik over mod tårnet for at stå i kø for at komme op i tårnet.

Tommy og jeg havde aftalt at gå de første 2 etager op i stedet for at tage elevatoren. Dog lukkede de trapperne 5 minutter før tid, så vi måtte tage elevatoren lige som pigerne.

Elevatoren kørte direkte op til 2. etage.

Her fik Jannie og jeg kolde fødder og måtte lade Jane og Tommy om at tage det sidste stykke vej med elevator helt op i tårnet. Vi havde dog også en kanon udsigt til solnedgangen over Paris. Det var virkelig et flot syn.

Det var begyndt at blæse lidt op så det var en smule køligt, men vi fandt en bænk på en af siderne hvor der var læ, så vi rigtigt kunne nyde det.

Om aftenen når det er mørkt er der lysshow på Eiffeltårnet, så vi tog elevatoren ned for at se lysshowet. Det var meget flot, men kunne måske have været endnu flottere hvis alt andet lys på tårnet havde været slukket imens, men det er jo nok ikke muligt af sikkerhedsmæssige hensyn.

Vi tog tilbage til hotellet hvor vi spiste noget af vores medbragte rugbrød og tun. Da vi var mætte gik vi til køjs efter en begivenhedsrig dag for at pleje benene og fødderne så vi kunne være klar til morgendagens strabadser.

Torsdag den 19. oktober havde vi aftalt at tilbringe hver for sig. Jane og jeg ville gerne i Euro Disney mens Jannie og Tommy gerne ville bruge tiden i Paris. Derfor tog Jane og jeg af sted mod Euro Disney kl. 9.00 torsdag morgen. Vi havde jo dagen forinden købt entrebilletter og togbilletter til turen. Så vi gik op til den lokale metrostation, Anvers. Herfra tog til endestationen på linien, Nation hvorfra der var forbindelse med RER til Euro Disney.

I parken havde de et Haloween tema med græskar over alt. Det var meget hyggeligt. Vi gik rundt i parken for at opleve stemningen og se de flotte bygninger og selvfølgelig også prøve nogle af forlystelserne.

Vi var meget betaget af det første man kommer ind i når man kommer ind i parken, nemlig Main Street USA. Det er virkelig som at træde 40 år tilbage i tiden og gå rundt i en amerikansk by. Det var rigtigt hyggeligt.

Af de forlystelser vi prøvede kan nævnes, Space Mountain Mission 2, Star Tours, Indiana Jones ruchebane og et par enkelte andre ting.

Men det var også meget for at komme ud og opleve parken og atmosfæren vi tog derud.

Vi spiste middagsmad på en restaurant hvor der var buffet. Det kostede 30 Euro per person, men så var der jo også alt hvad vi kunne spise. Det var en restaurant med mexicansk tema. Mens vi spiste kom enkelte af Disney figurerne rundt i restauranten hvor der så var mulighed for at få taget billede med dem.

Kl. 16.00 var der en stor parade med alle Disney figurerne. Det var en oplevelse at se alle figurerne komme forbi på så kort tid.

Parken lukkede kl. 19.00 hvorefter vi vendte snuden mod Paris og hotellet. Jane nåede lige at få en pandekage med chokoladesauce inden vi tog hjem. Dog var den ikke lige så god som den pandekage vi fik på Concordepladsen med Nutella på. Men dem skulle vi få flere af på turen.

Da vi kom tilbage til hotellet mødte vi Jannie og Tommy. Vi fortalte om hver vores oplevelser i løbet af dagen hvorefter vi tog ud for at få noget aftensmad.

Da vi havde spist tog vi tilbage til hotellet hvor vi aftalte morgendagens mødetidspunkt og gik herefter til køjs.

Fredag den 20. oktober blev ikke lige som vi havde planlagt da jeg blev nødt til at komme på skadestuen midt om natten mellem torsdag og fredag. Vi ankom til skadestuen kl. 2.30 hvor jeg hurtigt blev undersøgt. Derefter sad vi i venteværelset i ca. 4 timer før jeg kom ind i et eksaminationsrum hvor der skulle komme en læge forat kigge på mig. Det kom der også efter ca. 2 timer hvorefter de heldigvis ikke kunne se at jeg fejlede noget og sendte os tilbage til hotellet. Klokken var gået hen af blive 8.30, så vi aftalte med Jannie og Tommy at de bare skulle gøre hvad de ville om formiddagen. Så kunne vi mødes senere på dagen efter vi havde fået lidt søvn. Det ødelagde noget af fredagen. Men Jannie og Tommy holdt sig til planen og Jane og jeg sov lidt længere.

Jannie og Tommy tog på Louvre hvor Da Vincis maleri af Mona Lisa hænger.

Vi mødtes med Jannie og Tommy kl. 14.00 på Concordepladsen, hvor vi lige fik en pandekage med nutella inden vi tog ud til Notre Dame katedralen. Vi fik nogle billeder af katedralen og vendte tilbage til hotellet hvor vi fik turens anden slag ”missekat” og en flaske rødvin. Vi havde fundet en god flaske billig rødvin i de lokale supermarked. Generelt er vin billigt i Frankrig i forhold til priserne i Danmark.

Vi spiste aftensmad på Buffalo Grill. En amerikansk restaurant med en stort udvalg af oksebøffer mv.

Efter aftensmaden gik vi tilbage til hotellet hvor vi gik hver til sit. Jane og jeg havde brug for at komme lidt tidligt til køjs efter nattens begivenheder.

Lørdag den 21. oktober havde vi planlagt at tage ud til Solkongen Ludvig den 14.’s slot i Versailles. Vi tog toget derud men havde lidt problemer med at finde hvilket tog vi skulle med, men efter at have spurgt nogle billetkontrollører fandt vi det rigtigt tog.

Fra stationen i Versailles er der ca. 10 minutters gang til slottet. Der skulle vi stå i kø i ca. ½ time for at få billetterne, men det var faktisk ikke så galt igen.

Vi gik først ind på slottet og fulgte ruten rundt på slottet. Det var nogle meget flotte rum og de var flot dekoreret med malerier. De var i gang med at restaurere glassalen som efter sigende skulle være meget flot, så det fik vi desværre ikke fuldt udbytte af.

Efter vores rundtur på slottet var vi blevet sultne og gik ned i byen for at få noget middagsmad inden vi ville begive os ud i den store park der er ved slottet.

Da vi havde fået fuldt depoterne op gik vi tilbage til slottet for at komme ud i parken. Her så vi muligheden for at leje en golfbil og køre rundt i den i parken. Det kostede 28 Euro for 1 time at leje bilen hvor vi alle kunne være, mens det kostede 22 Euro for 4 personer at skulle med et tog der kørte rundt i parken. Vi besluttede at lege en golfbil så vi selv kunne bestemme hvad vi ville se og hvor lang tid vi ville bruge hvert sted. Det var meget sjovt at prøve at køre sådan en bil.

Da vores time var gået afleverede vi golfbilen og tog tilbage mod hotellet. Vi fik spillet turens sidste og tredje slag ”missekat” inden vi tog hen på en restaurant nær hotellet der hed La Panorama.

Her fik vi noget godt mad med tilhørende rødvin. Det kostede 60 Euro at spise der for 4 personer. Det var faktisk meget billigt.

Efter aftensmaden gik turen tilbage til hotellet hvor vi besluttede at gå hver til sit så vi kunne få pakket inden vi skulle rejse hjem mod Danmark dagen efter.

Søndag den 22. oktober sov vi lidt længe så vi lige nåede morgenmaden på hotellet. Efter morgenmaden fik vi lige pakket det sidste inden vi skulle tjekke ud kl. 10.30. Vi kunne stille vores bagage på hotellet som vi så kunne komme og hente senere på dagen. Vi skulle jo først flyve hjemad mod Danmark kl. 19.30.

Vi tog ud mod et loppemarked der i guidebøgerne efter sigende skulle være meget stort, så vi havde ikke regnet med at skulle mere den dag andet end at vende forbi hotellet og hente vores bagage.

Men det tog kun 1 time på loppemarkedet, så vi vendte tilbage til området omkring hotellet og gik op på pladsen foran Sacre Cour kirken og fandt os en bænk hvor vi sad resten af eftermiddagen og nød det gode vejr.

Kl. 16.00 begyndte vi at gå ned mod hotellet for at hente vores bagage og tage ud mod lufthavnen for at være i god tid.

Da vi kom ud i lufthavnen var alle passagerer bare i god tid, så vi stod lang tid i kø inden det blev vores tur til at tjekke ind.

Da vi havde tjekket ind fik vi lige noget aftensmad inden vi skulle med flyet. Der var trods alt lang tid til vi kom helt hjem til Holstebro.

Flyet afgik planmæssigt fra Paris og vi landede i Billund Lufthavn kl. 21.30. Derefter fik vi hurtigt vores kufferter og så gik turen hjem mod Holstebro.

Da vi kom hjem blev bisserne hurtigt børstet og vi lagde os under dynen efter en helt kanon tur. Vi skulle jo være friske og udhvilede til at komme på arbejde om mandagen.

Men som sagt havde vi en helt kanon tur hvor vejret heldigvis artede sig. Det regnede et par gange men ikke alvorligt. Det var bare enkelte byger der hurtigt var overstået. Derudover havde vi jo perfekt vejr den sidste dag vi var i Paris med skyfri himmel og 20 grader.

Copyright ® 2006 harregaard.com Nyheder       Rejser       Løb       Projekter       Om Os       Links